2 Şubat 2025

Gaziantep Ekonomi Haberleri – Güncel ve Doğru Bilgi

Güncel ekonomi, spor, teknoloji ve magazin haberleriyle Gaziantep’in nabzını tutun!

Son yıllarda arabalar büyüdü ve şişmanladı

Günümüzde otomobiller boyut ve ağırlık açısından önemli değişikliklere uğramıştır. Otomobil büyümesinin en belirgin kanıtı, onlarca yıldır farklı nesiller boyunca üretilen segmentlerdeki popüler modellerde görülüyor. Altı ana neden şunlardır: Artan ...

Günümüzde otomobiller boyut ve ağırlık açısından önemli değişikliklere uğramıştır. Otomobil büyümesinin en belirgin kanıtı, onlarca yıldır farklı nesiller boyunca üretilen segmentlerdeki popüler modellerde görülüyor.

Altı ana neden şunlardır: Artan güvenlik düzenlemeleri, daha fazla görsel çekiciliğe ve daha fazla konfora duyulan ihtiyaç, önemli ölçüde genişletilmiş standart ve opsiyonel donanım listesi, iyileştirilmiş performans, teknolojik gelişmeler ve tabii ki değişen müşteri pazar tercihleri.

Volkswagen Golf, Porsche 911, Renault Clio veya Toyota Rav4 ilk nesillerinden günümüze boyut ve ağırlık artışını en iyi şekilde yansıtıyor. Mini analizle tam büyümeyi tespit ettik. Ama önce rakamlara bakalım, Golf’ün yarım yüzyıl içinde benzer versiyonlarında neredeyse yarım metre daha uzun ve yaklaşık 450 kg daha ağır hale gelmesinin nedenini belirlemeye çalışalım.

46 cm daha uzun bir gövdeye, buna uygun bir şasiye, 16 inçlik jantlara karşı 13 inçlik jantlara, karmaşık bir egzoz sistemine, altı hava yastığına karşı sıfır hava yastığına, “açık pencerelere” karşı klimaya (ve muhtemelen bir tavan penceresine), altı modern sürücü desteğine sahip olduğu sonucuna varmak kolaydır. yardımcıları ve bir dizi modern “yük” bileşeni Osmica’da kütleyi rahatlıkla 454 kg daha artırıyor.

Modern otomobiller artık en az altı hava yastığı, ABS, ESP, ASR ve onlarca başka modül ve sensörün yanı sıra, buruşma bölgelerine yardımcı olan yapısal takviyelerle donatılıyor. Boyutların ve kütlenin artmasının birinci nedeni budur.

Ayrıca, özellikle yüksek performanslı araçlarda veya SUV’larda daha iyi yol tutuşu ve denge sağlamak için jantlar çok daha büyük hale getirilirken, konfor ve sportiflik arasında bir denge yakalamak için de daha hacimli ve ağır süspansiyon sistemleri geliştirildi. Aynı zamanda eskiden süper spor otomobiller fabrikadan 16 inç jantlarla çıkarken, günümüzde Citroen C3 şehir modelinin baz modelinde aynı çaptaki jantlar takılıyor.

Ancak performans modellerinin en iyi karşılaştırması aynı evin aynı versiyonları arasında geliyor, bu nedenle burada 1964’ten kalma ikonik Porsche 911’i ve 2016 modelini ele aldık. Eski 911, 34 cm daha kısa olduğu için ne kadar “ince” olduğunu göstermiyor, ancak en belirgin fark, yarım yüzyıllık yeni model lehine genişliğin 24 cm’ye kadar artması. Tekerleklerin boyutlarında, daha doğrusu lastiklerin genişliğinde de büyük ilerleme görülüyor.

52 yıl önce 185 mm genişliğinde lastiklere sahip 15 inç jantlar yeterliyken, 2016 model 4S motorlu versiyonda önde 245 mm, arkada 305 mm lastiklere sahip 20 inç jantlar kullanılıyor. Eski 911’de önde 235 mm, arkada 243 mm çapında diskler kullanılırken, 2016 modelinde arkada 340 ve 330 milimetre çapında ön diskler kullanıldı. Normalde arkadan itişli modellerde arka diskler ön disklere göre daha büyüktür ancak bu 4S versiyonudur.

Eski ve şimdiki 911’i karşılaştırdığımızda fark daha da açılıyor; şimdikiler daha ağır ama daha güçlü, mild hybrid.

Burada ön taraftaki devasa malzemeleri, hantal ekranları ve çok daha kaliteli bir ses sistemini ekleyebiliriz. Bu durum tasarımcıları ve mühendisleri daha fazla iç mekan yaratmaya zorladı, dolayısıyla büyüme kaçınılmazdı.

Nesilden nesile sürekli ilerleme baskısı, üreticileri tekrar tekrar daha büyük ve daha konforlu iç mekanlar ve bagajlar yaratmaya yöneltti. Rakamların her zaman daha büyük olması gerekiyordu. Örneğin, 1990’daki ilk Renault Clio 265 litrelik bir bagaj hacmi ve küçük 13 inç jantlar sunuyordu, ancak mevcut beşinci nesil modelde bu hacim 391 litreye çıktı ve sunulan jant boyutları 15 ila 18 inç arasında değişiyordu.

Teknolojik ilerleme, kütleyi önemli ölçüde artıran sensörler, kameralar, radarlar ve bir dizi yardımcı cihaz getirdi, ancak aynı zamanda boyutları da arttı, çünkü tüm bu donanımların bir yerde barındırılması gerekiyor. Hibrit, plug-in hibrit ve özellikle elektrikli araçlarda hacimli bataryalar, tesisatlar, ilave motorlar, konvertörler vb. unsurları hesaba katmak zorundayız. Mühendislerin tüm bunları çoğunlukla ön ve zemin sistemlerine yerleştirmeleri oldukça mantıklı.

Pazar tercihlerindeki değişimler SUV’ları popülerlikte ön plana çıkardı. Elbette bu araçlar, geleneksel segmentlerdeki eşdeğerlerine göre genellikle daha yüksek, daha uzun ve daha ağır oluyorlar; bu da daha sağlam ve geniş modellere yönelik küresel talebe cevap veriyor. Büyümeye bir örnek olarak 1995’teki Toyota Rav 4 ve sadece hibrit olarak sunulan ve batarya ve ilave elektrik motoru sayesinde kütlesi 500 kg’dan fazla artan mevcut model gösterilebilir.

Genel olarak, modern motorlar daha kompakt ve daha hafiftir ancak araçlar ağırlık tasarruflarını daha büyük genel boyutlar, güvenlik özellikleri, daha büyük jantlar, yapısal takviyeler, kilometre listeleri, siyah kutular ve benzeri şeylerle telafi ediyor.

Otomobil büyümesinin en iyi göstergesi garajlar ama aynı zamanda yollardır. Yetmişli ve seksenli yıllarda tasarlanan eski garajlara o dönemin arabalarının çoğu rahatlıkla sığabiliyordu. Ancak 2000’li yıllarda modern modellerin ortaya çıkmasıyla durum ciddi anlamda “sıkışık” hale geldi. Eğer eski bir dönemden kalma mini garajınız varsa veya kiralıyorsanız, karavanlar ve SUV’lar zaten istenmeyen misafirlerdir. Öte yandan, aynı hızda gelişmeyen sokaklarda daha büyük otomobiller daha fazla yer kaplıyor ve bu durum şehir içi trafiği önemli ölçüde zorlaştırıyor.

Rakamlar da bunu en iyi şekilde doğruluyor. Modern arabalar ilk versiyonlarına göre önemli ölçüde daha büyük ve ağırdır. Bunun nedeni, konforu ve performansı artıran güvenlik sistemleri, teknoloji ve malzemelerin entegre edilmesidir. Boyut ve ağırlığın artmasının artan tüketim ve kirletici emisyonlara yol açtığını unutmayalım, bu nedenle üreticiler basit bir katalitik konvertörden AdBlue sistemine sahip karmaşık bir DPF’ye, soğutuculu EGR valfleri dahil olmak üzere, birden fazla farklı DPF’nin kullanılmasına kadar ek donanımlar takmak zorunda kaldılar.

Geçtiğimiz yılın ortalarından itibaren Avrupa’da tüm yeni otomobillerin, yol güvenliğini artırmak amacıyla yedi yeni sürücü destek sistemiyle donatılması zorunluluğu getirildiğini de hatırlatalım. Arabaya ek donanımlar takılması gerekiyor, bu da ekstra alanın yanı sıra arabaların daha da ağırlaşması anlamına geliyor. Ancak bu, günümüz otomobillerinin Pandora’nın kutusunun sadece bir parçası ve bu evrimin neden gerçekleştiğini açıklıyor.